Ékszíj varió – robogó hajtáslánc felújítás

Mire figyelj? Mit ne mulassz el? Ha mégis elfelejted, komoly következményei lehetnek!

Ha megváltozik a motorod váltásdinamikája, nem egyenletes a kigyorsítás, nem úgy húz, mint korábban, akkor ideje szervizbe vinni a motorodat, mert nagy valószínűséggel az alkatrészek elérték a kopás határértéket és cserére szorulnak. Akár a szíj is elszakadhat, ami viszont jelentős kárt okozhat a hajtásláncban.

ékszíjtárcsa szerelési hibából adódó meghibásodása

szerelési hibából adódó meghibásodás

A hátsó kuplungnak hosszabb az élettartama, mint a szíjaknak és görgőknek, de minden esetben vedd figyelembe a gyártó által előírt csere intervallumot. Minden szétszedésnél tisztítsd ki és ellenőrizd le a kopó felület vastagságát. Ha elkopott, akkor cserélni kell. Amennyiben nagyon elkopott, nem viszi át a hajtást, a motor felbőg, de közben erőtlenül „gyorsul”. A rugókat is vedd szemügyre, hogy nincsenek-e megsérülve.

vario görgő szerelési hibából adódó meghibásodása

szerelési hibából adódó meghibásodás

Az ékszíjakat általában 10.000 km-ként kell cserélni, de minden esetben a gyártó által előírt intervallumot kell figyelembe venni. Ugyanez vonatkozik a variogörgőkre is. A görgők gyakran a használat miatt szögletesre kopnak (extrém kopás). Ilyenkor az is előfordulhat, hogy nem áll vissza a váltó alapállapotba, ezáltal lassan, lustán indul el a motor. Ez extrém terhelést ad a többi motorikus alkatrésznek is, és az üzemanyag fogyasztásnak sem tesz jót. Ha szeretnél a robogód váltásdinamikáján változtatni, akkor a görgők súlyával játszhatsz. Ha könnyebbet rakatsz bele, pörgősebb lesz a motorod, több élet lesz benne, nagyobb erővel fog húzni. Ha nehezebbet választasz, akkor az ellenkezője történik: lomhább lesz a motorod, alacsonyabb fordulaton fog üzemelni viszont a fogyasztásod csökkenhet. Amire figyelj, hogy maximum 1-1,5 gr súlyeltérés lehet a gyárihoz képest! A módosítás után próbáld ki a motort, mert nem biztos, hogy azt a változást érted el, amit szeretnél! (Most nem beszélünk arról, ha tuningoljuk a motort és felrakunk egy tuning kipufogót (50-es 2T), mert ebben az esetben sokkal nagyobb változtatás szükséges.)

Ha már szét van szedve a motor, érdemes a variováltó állapotát is felülvizsgálni, hogy nem kopott-e még el a szíj pályája vagy a görgők ívpályája. Amennyiben a variocsúszka állapota indokolja, azt is cserélni kell.

A javítást minden esetben bízd szakemberre, mert több kárt tudsz csinálni, mint amennyit megspórolsz a szerviz munkadíjjal! Speciális szerszámokra van szükség a váltó szétszedéséhez, arról nem is beszélve, hogy az alkatrészekre is csak akkor él a garancia, ha szakműhely szerelte be.