Biztonság= Ruházat

 

A tavasz kezdetével kezdünk végre visszatérni az utakra, ám mondhatjuk, hogy ez az időszak az egyik legveszélyesebb számunkra.

Az autósok kicsit elszoktak attól, hogy bele-bele nézzenek a visszapillantóba, hiszen télen nem nagyon kellett tartaniuk bármilyen biciklis vagy motoros felbukkanásától. Az egyre melegedő idővel autós társainknak figyelme csökkenhet és fáradtabbakká válhatnak, ami a reakcióidőt növeli.

A komolyabb sérülések elkerülése érdekében, jó ha az ember már előre felkészült! A legnagyobb rutinnal rendelkező versenymotorosok is mind tisztába vannak vele, hogy ez bizony nem gyerekjáték és semmilyen védőfelszerelés sem elhanyagolható. A pályán ugye „csak” egymásra kell kellő tekintettel lenniük, illetve a manőverek, kanyarok és a sebesség felmérésével kell foglalkozniuk úgymond ellenőrzött körülmények között. Na most az utakon „bármi megtörténhet”, és oda nem elég csak a rutin és a motor jó műszaki állapota.

A megfelelő ruházat kiválasztása a motor rendbetétele után az egyik legfontosabb dolog.

 

Na de mi alapján?

 

  1.     Ne sajnáljuk a pénzt! Ha már egy több százezres akár milliós nagyságrendű motoron csücsülünk ne adjunk le abból, hogy ahhoz mérten megfelelő öltözék is legyen rajtunk. Érdemes annyi időt eltölteni a ruha megválasztásával, mintha motort néznénk, de kérhetjük természetesen a legközelebbi motorosboltból is a segítséget. Az a hozzáállás igencsak nagy felelőtlenségre utal, hogy csak legyen valami tökfödő a fejemen és a rendőr nem piszkál, meg amúgy is csak a boltig megyek jó a papucs rövidnadrággal…

  1.     Kényelem! Látatlanba semmikép se vegyünk ruhát! A komfort érzet a kényelem majdnem olyan fontos, mint a védelem. Ezalatt azt értjük, hogy teljes mértékben passzoljon, rád legyen öntve, így tudják a beépített protektorok és az egyéb védő eszközök a legnagyobb védelmet nyújtani. Ne legyen se túl feszes, se túl laza!

  1. (Cordura) A leggyakrabban felhasznált anyagok a mesterségesen előállított polimerek, mint például a poliamid és a poliészter, rajtuk kívül legsűrűbben a nejlonnal találkozhatunk. Ezekből az anyagokból épül fel az úgy nevezett Cordura szövet, melyet több mint ötven éve alkalmaznak előszeretettel a ruhakészítő cégek. A Cordura magában hordozza a magas kopásállóság, a nagy szakítószilárdság, a kis súly, a hosszú élettartam és a lélegző anyag előnyeit (Air system rendszert). Előállítása során a vágott poliamidszálakat ismét összefonják, majd utána egybeszövik. Az anyag rugalmasságát elasztánszálak hozzáadásával növelik.

  2. Az ütközési zónákon, mint a váll, a könyök és a térdnél, általában olyan jellegű Cordura betéttel találkozhatunk, ami szövéséből adódóan strapabíróbb, nagyobb szakítószilárdságú, melyet a gyártók pl: D500; D600-al jelölnek, ez az anyag minőségére és strapabíróságára vonatkozik. Minél nagyobb ez a szám, annál jobb! Ennek érdekében az anyag hossz- és keresztirányban, 5–8 milliméterenként különlegesen erős lánc-, illetve vetülékfonalakat tartalmaz. Az ilyen formán felépülő szövet enyhe négyzethálós mintázatot mutat, olvadáspontja pedig nagyjából 200 Celsius fok köré tehető. Védjen a belső párásodás ellen, ez esős időkben(kabátoknál) nagyon fontos. Erre fejlesztettek ki különböző membrán béléseket, és a hidegebb-melegebb időkre pedig a kivehető thermo béléseket. Az esti órákban nagyon fontos, hogy legyenek rajta fény- visszaverő csíkok is. Ha a kabát a nadrággal összecipzározható az már csak egy extra kényelem és védelem.

  1.     Milyen a jó kesztyű?

Legyenek állíthatóak a pántok, legyen tartásuk, hogy a benne lévő protektorok/kevlárok mindig a megfelelő helyen legyenek esés közben is.  A kesztyűknél elsősorban a bőrt ajánljuk, hiszen eséskor erre érkezünk a leghamarabb, ezzel támaszkodunk és csúszás közben ezzel fékezzük magunkat. A tenyér résznél legyen megerősítve és legyen csúszás mentes.

 (Európai megfelelőség=Confortmité Européenne) CE jelölés egy jelzés a hatóságok felé arról, hogy a termék megfelel a rá vonatkozó követelményeknek.

 

 

Tisztításról:

 

Motorozás közben ruházatunk nem csak a levegőben szálló port, de olykor bogarakat is és az utakon közlekedő járművek kipufogó gázát is magába szívja. A kellemetlen szagokat elkerülve mosásra kényszerülünk, de nem mindegy hogy ezt hogyan végezzük el, ha védeni akarjuk a ruha anyagát.

 

Elsősorban minden mosás elött feltétlenül el kell távolítani a protektorokat, és minden vízzáró bélést, mert ezeket károsíthatja a tisztítási folyamat. Mosógép helyett feltétlenül válaszd, inkább a kézzel való mosást. A kimosott ruhák, ha nem speciális impregnáló öblítőt használunk, (szinte senki nem használ) elveszíthetik a víz lepergető és vízhatlan rétegjüket, de ezt könnyen pótólhatjuk a különböző impregnáló spray-kel utólagosan befújva az anyagot.