Mit is jelentenek a jelölések egy gumiabroncson?

 

Az abroncsok megfelelő karbantartásához szüksége van mindenkinek pár információra, amit a saját motorján levő gumiabroncsról akár önmaga is leolvashat.
Ebben a cikkben néhány fontos megjelölést mutatunk be egy R-Zone gumiabroncsról.
A gumi oldalfala tele van jelölésekkel, melyeket általában csak a szervizes és a gyártó dolga tudni, hogy mi mit jelent, de nem árt ha te is tudod ,segítségünkkel most te is szakértővé válhatsz!
 A kizárólag általunk forgalmazott R-Zone köpenyek részletes ismertetőjével te is megtanulhatod, hogy a mérettől kezdve a teherbírásig mit mivel és hogyan jelölnek.

1.   Minden gumin megjelenik az adott gyártó márkaneve, ez a mi esetünkben az R-Zone. 

2.    Anyagösszetétel

Fontos tudni, hogy az abroncsok nem tiszta kaucsuk gumiból készülnek, mivel ellenkező esetben a puhasága miatt alkalmatlan lenne a használatra. Így a kaucsukot különböző töltőanyagokkal keverik, pl. öregedés gátlóval, lágyítókkal, vulkanizálást segítő hatóanyagokkal, illetve esetünkben nylonnal, továbbá acél vagy textilvázat tesznek bele. Ezek keveréséből születik meg a gumikeverék, majd ezt vulkanizálják, és így lesz gumi belőle. Természetesen ez a folyamat a leírtaknál sokkal bonyolultabb, rengeteg alkotóeleme és fázisa van.

Tehát ha azt látjuk az általunk vásárolt gumin, hogy nylont tartalmaz, nem kell megijedni, nem egy műanyagdarabot vásároltunk, hanem a közlekedésre 100%-osan alkalmas abroncsot.

Itt a NYLON felirat felett megjelenik a kopásjelző ( T.W.I.). A közúti abroncsok futófelületének megengedhető legnagyobb kopása törvényben van meghatározva, ami nálunk 1,6 mm. Ennek mérésében van segítségünkre ez a jelzés.

3.     Forgásirány

                  Egy nyíllal jelölik azt, hogy a gumi kialakításából adódóan mi a köpeny forgásiránya, hogy kell felhelyezni a felnire és a motorra.

4.  Méret

Jelen esetben a gumi mérete 2.50 – 16. Az első szám (2.50) a futófelület szélességének méretét jelöli colban, tehát ez a gumi 2,5 colos felületen érintkezik a talajjal. A második szám (16) az abroncs pántátmérője colban. Ez azt jelenti, hogy ez a köpeny 16 colos felnire való.

Létezik egy másik jelölés is:                           

   

Itt a 90 ugyanúgy, mint az előző esetben, a profilszélességet jelöli mm-ben, a 10 pedig szintén a pántátmérő colban. A / jel után található 90 a profilarány százalékban kifejezve, vagyis a profilmagasság ennyi százaléka a szélességnek.

Mindkét esetben a méret alatt található a futófelület mintázatának jelölése. Minden abroncstípusnak saját mintázata van, azaz különböző a bordázottságuk. Minden mintát egy számsorozattal jelölnek. 

5.     Tanúsítvány szám (E4), tömlőszükséglet, maximálisan megengedhető terhelés és nyomás, sebességindex, rétegszerkezet

a) E4 – Az E4 jelzés tanúsítja, hogy a gumi megfelel az Európai Unió szabványainak. Az utána következő számsor az adott EU előírásnak a száma, ami alapján a köpeny készült.

b) A köpeny kétféle lehet: tömlős (Tube Type – jelölése: TT) vagy tömlő nélküli (Tubeless – jelölése: TL). A Tube Type jelölésűbe mindenféleképpen kötelező tömlőt rakni, a Tubelessbe nem szükséges.

c) Maximálisan megengedhető terhelés (MAX. LOAD 170 Kg (375 LBS)) és nyomás (AT 280 KPa (40 P.S.I.), amit hidegen kell mérni (COLD), azaz a példaabroncs nem haladhatja meg a 40 psi-t, illetve 280 KPa-t
Az LBS jelentése font. 1 font körülbelül 0,5 Kg-nak felel meg.
A P.S.I. jelentése font per négyzethüvelyk. 1 P.S.I. körülbelül 0,7 BAR-nak felel meg.

d) 46 P – sebességindex: A maximálisan megengedett sebességet határozza meg. 

kép8.jpg

e) 6 PR – rétegszerkezet: Az Rzone köpenyek 42% gumitartalommal rendelkeznek, valamint 6PR jelölésűek! Ellenőrizd le a jelenlegi gumidat, hogy hány rétegű!

„A gumiabroncs tartósságát a szövet besorolása határozza meg (PR). A magasabb PR szám nagyobb terhelhetőségi tartományt jelent a gumiabroncs esetében. Hasonlóan fontos a szövetváz rétegeinek száma. A pamutszálas szövet alkalmazása idején a szövetváz rétegeinek számát jelölték. A szövetváz-rétegek száma azonban drámaian csökkent a kordréteges szövet megjelenésekor, amilyen az erős műselyem, a nylon és a poliészter. A fogyasztók, akik hozzászoktak, hogy nagy számú szövetréteggel rendelkező gumit használnak, megértették, hogy a rétegek száma lecsökkent az erős kordszövet megjelenésének köszönhetően. Feltették azonban azt a kérdést is, hogy a régi pamutszövetből hány réteg felelne meg az új szövet egy rétegének. A kérdésükre válaszként vezették be a szövet besorolás (PR) használatát. Így 6-PR nem azt jelenti, hogy a gumiabroncsban ténylegesen 6 szövetréteg van, a besorolás azt jelöli, hogy a gumiabroncs erőssége megfelel a 6 szövetréteggel rendelkezőnek.” (forrás: http://www.hankooktire-eu.com/)

6.   C.C.C. - China Compulsory Product Certification, azaz Kínai Kötelező Termék Tanúsítvány. 

7.   DOT

Ha egy abroncs rendelkezik a DOT jelöléssel, akkor megfelel az USA-szabványoknak. A DOT jelölés után megjelenő szám és betűkombináció a gyári kód, amelyet a DOT minden gyártónak kioszt.